اخبار و مقالات

رئیس مجمع عالی واردات به تحریم اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در زمان تحریم، رفت و آمدهای هیئت های اقتصادی خارجی، یا غیر محسوس بوده است یا خیلی کمتر بوده است.
تاریخ انتشار : 1395/3/24 ساعت 12:34:14



عضو هیئت رئیسه رقابت و خصوصی سازی اتاق بازرگانی ایران:

مجلس، دولت و قوه قضائیه به دنبال رقابتی کردن عرضه نیستند.

دکتر سید حمید حسینی در برنامه "گفت و گوی اقتصادی" رادیو گفت و گو با بیان اینکه مشکل کشور این است که حکومت دوست دار رقابت نیست، گفت: در واقع نه مجلس، نه دولت و نه قوه قضائیه به دنبال رقابتی کردن عرضه نیستند و اعتقاد به کنترل و نظارت و بگیر و ببند خیلی بیشتر از رقابت است.

برنامه "گفت و گوی اقتصادی" با موضوع الزامات عبور از واردات زدگی در اقتصاد ایران و با حضور علیرضا مناقبی رئیس مجمع عالی واردات و رئیس انجمن وارد کنندگان مواد خوراکی و آشامیدنی، دکتر سید حمید حسینی عضو هیئت رئیسه رقابت و خصوصی سازی اتاق بازرگانی ایران و عضو هیئت رئیسه صادر کنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی روانه آنتن شد.

علیرضا مناقبی در ابتدا با انتقاد از واژه واردات زدگی، عنوان داشت: این، کلمه ای صحیح و منطقی نیست، زیرا واردات زدگی را ابتدا باید معنی کنیم. همیشه کالاهایی که تولید یا وارد می شوند، بر اساس یک نیاز است. اگر نیازی در جامعه وجود نداشته باشد، نه وارد و نه تولید می شود.

وی تاکید کرد: امروز تلاش همه ما این است که جلوی واردات از مسیر غلط را بگیریم. بزرگترین مشکلی که امروز تولید ملی با آن مواجه است، واردات بی رویه از مسیرهای غیر قانونی است. اینکه گفته می شود واردات مانع صادرات است، اشتباه است، زیرا هیچ کشوری در دنیا مدعی نیست من صرفا صادر کننده هستم، زیرا هر کشوری نیاز به واردات دارد و در مقابل آن صادرات را نیز انجام می دهد.

رئیس مجمع عالی واردات به تحریم اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در زمان تحریم، رفت و آمدهای هیئت های اقتصادی خارجی، یا غیر محسوس بوده است یا خیلی کمتر بوده است. امروز آن تحریم ها برداشته شده است و این در باز شده است. البته این بدان معنا نیست که اگر هیئت خارجی به کشورمان می آید، ملزم به خرید از آنها هستیم، بلکه سیاست گذاری ها را ما انجام می دهیم تا از از مسیر صحیح برای جامعه استفاده کنیم.

رئیس انجمن وارد کنندگان مواد خوراکی و آشامیدنی با بیان اینکه دلیلی وجود ندارد که کشورمان همه چیز را تولید کند، گفت: حقیقت این است که توانایی این کار را نداریم، باید ببینیم در چه کالاهایی مزیت نسبی داریم تا اقدام به تولید آن در کشور کنیم. اگر هیئت های خارجی می آیند، یک پیروزی در مسیر سیاست کشور است.

در ادامه دکتر سید حمید حسینی با بیان اینکه مشکل کشور این است که حکومت دوست دار رقابت نیست، گفت: در واقع نه مجلس، نه دولت و نه قوه قضائیه به دنبال رقابتی کردن عرضه نیستند و اعتقاد به کنترل و نظارت و بگیر و ببند خیلی بیشتر از رقابت است.

وی به نقش  مجلس اشاره کرد و افزود: یکی از بخش هایی که به دولت برای نظارت و کنترل فشار می آورد، مجلس است در حالی که نگاه شفافی بر بحث رقابت وجود ندارد.

عضو هیئت رئیسه رقابت و خصوصی سازی اتاق بازرگانی ایران از انجام یک کار تحقیقاتی در اتاق بازرگانی تهران گفت و اظهار داشت: بر اساس تحقیقاتی که انجام دادیم، مشخص شد ساختار کشور به گونه ای است که ایجاد رقابت نمی کند، زیرا دچار انحصارات زیادی است. از سوی دیگر قوانین و مقررات نیز بر این مسئله می افزاید؛ به عنوان مثال در مناقصات شاهد عدم شفافیت هستیم. هیچ کدام از نهادها اعلام نمی کنند این کالا را از خارج از مناقصه خریده اند در حالی که باید چنین باشد.

عضو هیئت رئیسه صادر کنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی از رقابتی نبوده رویه های حکومت خبر داد و گفت: گاهی قانون درست است اما بخش نامه ها و مقررات با اعمال سلیقه مدیران وضعیت تغییر پیدا می کند و در حقیقت آنچه که باعث نارضایتی فعالین اقتصادی می شود، رویه هایی است که دستگاه های اجرایی پیش می گیرند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: در قانون رفع موانع تولید صراحتا بیان شده است ارزش افزوده صادر کننده یک ماهه باید برگشت داده شود و هیچ تبصره ای هم وجود ندارد، اما یک آئین نامه برای آن می نویسند تا صادر کننده در این زمینه توفیقی نداشته باشد.

حسینی تاکید کرد: دولت باید هم دنبال توسعه و هم دنبال رفاه باشد. دولت نمی تواند بگوید فقط می خواهم کشور را توسعه دهم و اشتغال ایجاد کنم و به همین دلیل جلوی واردات را می گیرم. این موضوع ناقض مسئله رفاه است و هیچ کشوری چنین کاری نمی کند. برای مردم باید این حق را قائل شوم که اگر نخواستند خودروی داخلی سوار شوند، خودروی خارجی سوار شوند.

در ادامه مناقبی جلوگیری از واردات را توسعه ندانست و عنوان داشت: متاسفانه امروز در جامعه شعارها و حرف هایی که زده می شود با عمل از زمین تا آسمان تفاوت دارد.

وی با انتقاد مجدد از واژه واردات زدگی گفت: آیا برای مردم حق انتخاب قائل هستیم یا فقط باید یک چیز را انتخاب کنند. بنده هم به عنوان یک ایرانی دوست دارم تولید ملی کشورم هر روز ارتقاء پیدا کند ولی آیا تولیدی که امروز داریم باعث افتخار یک ایرانی است؟ بعد از گذشت 15 سال هنوز چهره یک خودروی مان را تغییر نداده ایم.

وی به آلاینده ها نیز اشاره ای کرد و بیان داشت: امروز خودروهایی که مورد تائید دنیا است، پشت در سازمان استانداردمان به دلیل اینکه استاندارد نیستند! مانده اند ولی خودروی داخلی تائید می شود. نتیجه چنین رویکردی، آلوده شدن هوا است. آیا اسم این واردات زدگی است؟ این کارها باعث می شود عده ای به جز عموم مردم صاحب ثروت شوند و در این بخش امضاهای طلایی که افراد با استفاده از تبصره ها و بندها به دست آورده اند، نقش پیدا می کنند.

رئیس مجمع عالی واردات با صراحت تاکید کرد: امروز مشکل کشور واردات نیست. بیش از 20 میلیارد دلار واردات قاچاق داشتیم. اولین متضرر این کار خود دولت و بعد مردم و مصرف کننده است. در آمد حاصل از واردات باید خرج صنعت و ارتقاء اقتصاد کشور شود. تمام تعرفه هایی که برای واردات قرار می گیرد، باید به تولید کننده ها اختصاص پیدا کند.

قابل ذکر است؛ برنامه "گفت وگوی اقتصادی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 14:30 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیویی گفت و گو مراجعه کنند.